Dlaczego EtnoKrajna?

Nasza nazwa to dzieło spontaniczne  Wcześniejsze pomysły jakoś nie grały. Pomyśleliśmy, że my tacy etno jesteśmy. I nagle padło:
– A może “Etnokrajna”?
To był strzał w dziesiątkę! Wszystko pasowało! Zakochaliśmy się w tej nazwie  No i wtedy było już łatwiej  Chcieliśmy by logo wykorzystywało motyw krajeński i od razu pomyśleliśmy o granacie.

A teraz w ujęciu naukowym.
(UWAGA! Zawiera elementy manifestu programowego  haha)

Słownik języka polskiego podaje, że człon ‘etno’ wskazuje na ludowość, związek z ludem lub grupą społeczną. Tak więc etnografia zajmuje się całościowym badaniem kultur różnych społeczności. Wobec tego EtnoKrajna, bazując na tradycjach ludowych, ma na celu popularyzację ludowego dziedzictwa kulturowego Krajny.

W sygnaturze naszego logotypu znajduje się połowa owocu granatu. Jest to jeden z wiodących motywów wzornictwa krajeńskiego. Granatowiec, łac. punica granatum, symbolizuje płodność, życie, Kościół, zmartwychwstanie. Dr Dorota Angutek(1,2), niestrudzona badaczka kultury regionu, poprzez analizę kontekstu historycznego i kulturowego kształtowania się wzornictwa krajeńskiego, wskazuje na bezpośrednie odniesienia motywów: granatu, makówki i lilii do kultu maryjnego. Za Władysławem Kopalińskim(3) tłumaczy, że granat symbolizuje władzę, głęboką miłość i mnogość cnót Maryi. Wyjaśnia, że stosując taką symbolikę we wzornictwie, wyrażano nadzieję i poddawano się opiece Maryi w trudnych czasach początku XX wieku. Maryi – tak ważnej na Krajnie Spotkanie z Matką Radosną, Górka Klasztorna

I my dzisiaj, chociaż czasy się zmieniły, nasz projekt troskliwej opiece Bożej Matki zawierzamy.

——————
(1) Dorota Angutek: “Tradycje wytworzone rodzącej się ponowoczesności w Polsce”, Wyd. Epigram, Bydgoszcz, 2018 r.
(2) Dorota Angutek: “Rekonstrukcja ludowego haftu krajeńskiego: stan badań, pochodzenie i wzór”, art. “Lud”, 2017 r.
(3) Władysław Kopaliński: “Słownik symboli”, Wyd. Wiedza Powszechna, Warszawa, 1990 r.